hero image adhd nederland opleiding adhd coach

"ADHD-Nederland: omdat er meer is dan medicatie"

Opleiding ADHD-coach

Bij ADHD-Nederland kijken we een beetje ánders dan anders naar ADHD en ADD. Als je op deze site speurt zie je vanzelf wel hoe en waarom. In essentie zien we twee dingen ‘anders’:

  1. Mensen met ADHD/ ADD zijn doorgaans (hoog)gevoelig. Als je dit niet erkent en meeneemt in je coaching dan sla je een heel belangrijk stuk over!
  2. Mensen met ADHD/ADD hebben vaak last van ‘gevolgschade’, wat een verzamelnaam is voor aanpassingsgedrag en proberen iemand te zijn die je eigenlijk niet bent. Dit vraagt veel van je waardoor je toch al volle brein nog voller wordt.

Bekijk deze twee  filmpjes er maar eens over:

 

Als eerste ontwikkelden wij een opleiding tot ADHD-coach. Een intensieve 20-daagse jaaropleiding waarin je leert te kijken voorbij het ADHD-gedrag. Waar je leert om het overprikkelde brein te begrijpen maar ook de onderprikkeling te zien en bij te sturen. Een opleiding waarin je leert om niet de persoon met ADHD nog verder in een hokje te stoppen maar juist weer ruimte te geven. Want zichzelf opsluiten om maar te passen in de maatschappelijke norm, dát doen de meeste mensen met ADHD of ADD zelf vaak al.

Er zijn 20 opleidingsdagen, in blokken van 2, verdeeld over een jaar. De opleiding wordt 1 keer per jaar gegeven. Klik hier voor een compleet programma. Mocht je onzeker zijn over je vooropleiding of je verwachtingen over de ADHD-coach opleiding willen bespreken, dan kun je altijd een afspraak maken met één van onze ADHD-coach opleiding trainers.

Wat je water geeft groeit

Heb je in je werk veel te maken met mensen met ADHD of ADD, bijvoorbeeld in het onderwijs, de zorg of re-integratie? Of denk je erover om ADHD-coach te worden? De ADHD-coach opleiding biedt je de mogelijkheid mensen met ADHD/ADD anders te leren begeleiden. De ADHD-coach opleiding is erop gericht mensen met (een vermoeden van) AD(H)D op een positieve manier te begeleiden.

Jij bepaalt het succes van je coaching

Tijdens de opleiding ADHD-coach ga je flink de diepte in om het coachvak te leren. Dus naast theorie, modellen, gesprekstechnieken en interventies leren, gaan we je ook laten nadenken over dingen die je doet zoals je ze doet. Juist mensen met ADHD of ADD hebben vaak al genoeg tips & tricks gehoord, zijn al genoeg verbeterd en bijgestuurd. In onze visie is een coach iemand met wie je kunt uitdokteren wie je, los van je tekortkomingen, bent en wil zijn. Of dat nu om een volwassene of een kind gaat, in werkcontext, privé of op school. En dat vraagt om een begeleider met een open, nieuwsgierige blik naar zichzelf en de ander.

Cathelijne Wildervanck, de grondlegster van deze aanpak en pionier, heeft een mix van slimme aanpak en krachtige modellen, interventies, methodieken en psychologische stromingen bij elkaar gebracht. Ze is auteur van het boek ‘ADHD Hoe haal je het uít je hoofd?’ wat een verkenning biedt van wat er mogelijk is wanneer je anders naar ADHD/ADD kijkt. Rust en structuur van buitenaf bieden lang niet altijd de oplossing. Belangrijker is hoe je de drukte in je hoofd eruit haalt en er andere, functionele en mooie dingen in stopt. Dit praktische boek wat de basis is van deze opleiding, staat vol met oefeningen en is een aanrader voor volwassenen met ADHD of ADD, familie en vrienden om hen heen, psychiaters, psychologen en andere begeleiders. Dit boek bestel je hier.

Cathelijne: “Al in het prille begin, zo’n 15 jaar geleden, dacht ik: hoeveel meer mensen kunnen we coachen als we het met elkaar doen! Dus koos ik er voor een opleiding te ontwikkelen en niet alleen maar alle coaching zelf te doen. Ik ben trots op de vele coaches die we in de loop der jaren hebben opgeleid. Word jij één van hen?”

 

adhd nederland bestel het boek adhd hoe haal je het uit je hoofd cover

Nieuwsgierig?

Je bent welkom voor een gratis (telefonisch) adviesgesprek of kom naar een van onze informatieavonden.

 

Voor wie is de opleiding ADHD-coach?

Deze brede opleiding op post-HBO niveau is voor iedereen die professioneel aan de slag wil met ADHD/ADD. Heb jij affiniteit met het begeleiden van mensen met AD(H)D problematiek, te leren om door deze problematiek heen naar mogelijkheden te kijken, te leren coachen in plaats van te adviseren en wil je goed uitgerust zijn in technieken en tools om impact te maken? Dan past deze opleiding bij jou! Denk daarbij aan:

  • Mensen die werkzaam willen zijn in coaching rondom AD(H)D-problematiek.
  • Mensen werkzaam in de hulpverlening of coaching. Steeds meer hulpverleners, therapeuten en coaches krijgen te maken met AD(H)D-cliënten. Hoe begeleid je deze nu het beste, wat is een aanpak die werkt en welke kennis van AD(H)D heb je nodig om een goede begeleiding te bieden?
  • Mensen werkzaam in het onderwijs. Deze opleiding is uitermate geschikt voor mensen in het onderwijs. Als je werkzaam bent als onderwijspsycholoog of schoolmaatschappelijk werker, maar ook voor leerlingbegeleiders of leraren die meer rondom AD(H)D willen doen.
  • Mensen die in de re-integratie, jobcoaching of loopbaanbegeleiding werkzaam zijn.
  • Mensen die in het HR-werkveld of Arbo-dienstverlening werkzaam zijn en beter uitgerust willen zijn in het voorkomen van problematiek als gevolg van AD(H)D, het begeleiden als er uitval of werkproblemen zijn of het begeleiden voor structureel gezonde terugkeer na uitval.

 

Uiteindelijk is ons werkveld breed. Een basisschoolleerling vraagt een andere aanpak dan een dwarse puber en weer een andere aanpak dan iemand met een stevige carrière in het bedrijfsleven maar toch vastgelopen vanwege ADHD. De toon en stijl van contact zullen anders zijn, de manier waarop je de oefeningen invult ook. Maar de basisvisie is overal hetzelfde: hoe heeft iemand het zo vol in zijn hoofd en hoe help je dat spreekwoordelijke emmertje te legen.

Je kunt in deze opleiding dus heel goed werken vanuit een voorkeur (voorliefde?) voor een bepaalde doelgroep!

Online infoavond ADHD-coach

Eerst sfeer proeven, kennismaken of vragen stellen?
Schrijf je in voor de informatieavond op:

21 januari 2021

Locatie: Achterom 78, Delft
Tijden: 19:30 – 22:00 uur

Op een rijtje

Tijden: 10:00 – 17:00 uur
Locatie:  ADHD-Nederland Achterom 78, Delft
Trainers:  Jolanda van Millingen, Marlou Hilverdink, Chris Kuiper
Kosten:  €3.250,-  (algemene voorwaarden)
Inclusief:  Lekkere lunches, onbeperkt koffie/thee, up-to-date reader (boek en digitaal), toegang tot besloten Facebook-groep

Locatie
De opleiding wordt gegeven op onze trainingslocatie in Delft, aan de gracht en vlakbij het gezellige centrum. Station Delft is op loopafstand. Sommige mensen zien op tegen het reizen. Veel deelnemers komen van ver, vaak ontstaat er een gezellige groep die in Delft overnacht. Voor veel mensen is het dan ook echt even twee dagen er helemaal uit, wat het verdiepen van de aangeboden stof helemaal ten goede komt! Klik hier voor de routebeschrijving.

Praktisch
Mocht je vragen hebben vóór de workshop, kun je altijd contact opnemen met ons. Informatie over de algemene voorwaarden kun je hier bekijken.

Opleidingsdata

Er zijn 20 opleidingsdagen, in blokken van 2, verdeeld over een jaar. De opleiding wordt 1-2 keer per jaar gegeven.

ADHDcoach2021-1:
Blok 1: 8 en 9 februari 2021
Blok 2: 9 en 10 maart 2021
Blok 3: 12 en 13 april 2021
Blok 4: 10 en 11 mei 2021
Blok 5: 7 en 8 juni 2021
Blok 6: 28 en 29 juni 2021
Blok 7: 6 en 7 september 2021
Blok 8: 4 en 5 oktober 2021
Blok 9: 1 en 2 november 2021
Blok 10: 6 en 7 december 2021
Trainers:  Jolanda van Millingen, Marlou Hilverdink, Chris Kuiper

ADHDcoach2021-2:
Blok 1: 21 en 22 september 2021
Blok 2: 25 en 26 oktober 2021
Blok 3: 17 en 18 november 2021
Blok 4: 15 en 16 december 2021
Blok 5: 18 en 19 januari 2022
Blok 6: 7 en 8 februari 2022
Blok 7: 15 en 16 maart 2022
Trainers:  Marlou Hilverdink, Chris Kuiper

Eerstvolgende startdatum:
8 februari 2021

Programma opleiding ADHD-coach

Theorie én praktijk

Deze inspirerende en intensieve jaaropleiding op post HBO-niveau bestaat uit 20 dagen, verdeeld over 10 blokken van 2 dagen, waarin je theorie met veel praktijk afwisselt.  We werken met meerdere opleiders met eigen specialismen. We verwachten dat je tussendoor oefent in intervisiegroepen, focusgroepen en met (oefen)cliënten want coachen is een vak en als je er lekker veel mee oefent, word je er steeds beter in.

Een mix van methodieken en psychologische stromingen

In de opleiding ADHD-coach wordt gebruik gemaakt van een mix van methodieken, psychologische stromingen en vooraanstaande ontwikkelaars en pioniers op het gebied van menselijke verandering, waaronder: NLP, Oplossingsgericht werken, Systemisch werken, Neuropsychologie, Body Mind en Transactionele Analyse. Bouwers van deze methodieken en bron van inspiratie voor ons zijn daarbij onder meer Daniel Siegel, Brené Brown, Stephen Covey, Tony Robbins, Joe Dispenza, Insoo Kim Berg, Peter Levine, Larry Heller, Virginia Satir, Milton Erickson, John Grinder, Richard Bandler, Jeffrey Schwartz, Bert Hellinger en Byron Katie.

Onderwerpen in de ADHD-coach opleiding

Basis van de opleiding

  • Basisuitgangspunten van de opleiding
  • Kwaliteiten als coach, soorten coaches
  • Doelen in de opleiding en jouw ontwikkeling
  • Achtergrond ADHD en ADD 
  • Doelgroepen en jouw motivatie

Visie op ADHD en ADD

  • Medische benadering versus ADHD en ADD bekeken vanuit mogelijkheden
  • Benadering vanuit informatieverwerking
  • Gedragsproblemen bezien vanuit werking sociale brein, intellectuele brein en emotionele brein
  • De Emmer – visie op volle hoofden
  • Waarom tips en adviezen zelden werken
  • WIP-WAP model – hoe kunnen mensen wel veranderen en de kracht van hulpbronnen
  • De kracht van DIMmen in plaats van DIPpen– waarom eindeloos analyseren van problemen niet (altijd) werkt
  • Leerprocessen en wat is nodig
  • Wat Werkt Wel versus Hoe Het Hoort (WWW vs HHH): ontdekken wie ben ik werkelijk en wat is aangeleerd

De wereld anders bekijken

  • Elk gedrag, denken en voelen heeft een positieve intentie – leren hoe je ontdekt wat deze intentie is
  • Welke betekenis heeft AD(H)D op dit moment en hoe kun je daar anders naar (leren) kijken
  • Ontdekken wat jouw eigen en andermans voorkeuren zijn in het opnemen en verwerken van informatie 


Basisprincipes van AD(H)D coaching

  • Communicatiemodel – sturing van communicatie, gedrag, gevoelens en volle hoofden. Inzicht in jezelf en verschillen tussen mensen
  • Stemmingen bepalen alle gedrag en verandering en alle gedrag en verandering vindt plaats op onbewust niveau
  • Neurologische niveaus – een krachtig veranderingsmodel over beïnvloeding van je functioneren
  • Metaprogramma’s – bewustwording van eigen gebruiksaanwijzingen die veelvuldig voorkomen bij ADHD en ADD – echte eye-openers in hoe ik werkelijk in elkaar zit en hoe dat onderscheidend is
  • Uitgangspunten van ADHD/ADD-coaching

De kunst van het coachen

  • Het AD(H)D-coachmodel als basis voor coachgesprekken en verandering
  • Contact met jezelf en de cliënt als sturende kracht voor elke interventie
  • Waarom coachen vlieguren maken is – hoe doe jij dat
  • In structuur coachen versus op inhoud coachen en de kracht van ‘inhouds-loos’ coachen
  • Inzetten van de Satir stijlen als (onbewust) communicatie- en contactmiddel
  • Zintuiglijk waarnemen als basis voor coachen (horen, zien en voelen):
    1. verschil tussen waarneming en interpretatie
    2. eigen gevoelens waarnemen (wat is van mij en wat is van de cliënt)

Werken met het brein en het autonome zenuwstelsel

  • Coachen met het vliegermodel – werken met alle delen van het brein die nodig zijn voor werkelijke verandering
  • Het vliegermodel als basis voor diagnose en interventie
  • Werking van het autonome zenuwstelsel 
    1. herkennen en activeren van het sympathische en het parasympatische zenuwstelsel
    2. de rem en het gaspedaal herkennen 
    3. ADHD/ADD overprikkeling en onderprikkeling in relatie tot het autonome zenuwstelsel
    4. gebruik maken van het sympathische en parasympatische zenuwstelsel in ADHD/ADD-coaching
    5. kalmeren van het zenuwstelsel
    6. beïnvloeden van de stemming
  • Het belang van toepassen van hulpbronnen in de coaching
  • Body Mind coaching en werken met wat er in het lichaam gebeurt door in het hier en nu te leren coachen
  • Body Mind coaching en leren ontdekkingsgericht versus doelgericht te coachen met vertrouwen op de zelfhelende werking van het lichaam

De coach zelf als instrument bij het coachen

  • Waarom is elke coach zo belangrijk in het effect van de coaching en inzicht in waarom dat nog belangrijker is bij  ADHD/ADD-coaching
  • Het effect van spiegelneuronen in je coaching
  • Gebruik maken van eigen verhalen, ervaringen en metaforen
  • Werkelijk contact maken – hoe doe je dat en wat is daarvoor nodig
  • Het belang van contract maken in coaching
    1. expliciete en impliciete afspraken tussen coach en cliënt 
    2. wat komt erbij kijken in een kennismaking 
    3. hoe zorg je ervoor dat de cliënt verantwoordelijk is en blijft voor zijn/haar eigen leerproces
  • Gebruik maken van kwetsbaarheid als middel voor veiligheid en om ruimte te creëren voor verandering waar het werkelijk over gaat
  • Leren herkennen en omgaan met weerstand

Oplossingsgericht werken

  • Coachen op basis van de principes van oplossingsgericht werken, gebaseerd op het werk van Insoo Kim Berg en Steve DeShazer, waaronder cirkel techniek, schaalvragen, wondervraag, en andere technieken

Werken rondom het maken van keuzes en motivatie

  • Wheel of life – maken van een levensoverzicht, waar gaat het nu echt over
  • Waarden – hoe kom je wel in actie
  • Werken met energievreters en energiegevers, wat vermijd je liever en wat wil je graag  
  • Werken met gezondheid, energie stoppers en energiegevers
  • Hoe krijg je weer beweging in innerlijke conflicten – polariteiten en conflicterende delen

Doorbreken van herhalend gedrag

  • Ontdekken van strategieën (overlevingsstrategie, en vele andere praktische strategieën)
  • Veranderen van strategieën – creëren van nieuwe breinpaden
  • Veranderen van gedrag en functioneren via de neurologische niveaus

Ontdekken van de kracht en de zwakte van overtuigingen

  • Wat zijn overtuigingen en hoe ontdek je welke beperkende en verruimende overtuigingen er zijn
  • Veranderen van overtuigingen vanuit de verschillende breindelen (zien, horen, voelen en denken)
  • Werken met de 4 vragen uit The work van Byron Katie 

Leren gebruik te maken van taal

  • Verschillende vormen van taalgebruik en hun toepassing in ADHD/ADD-coaching
  • Werkelijk leren luisteren naar de cliënt door te letten op taal
  • Structuur van taal leren herkennen en toepassen

Systemisch werken

  • De cliënt als onderdeel van een groter geheel (gezin, familie, werk)
  • De coach als onderdeel van een groter geheel (gezin van herkomst, familie, werk) en de invloed hiervan op de coachrelatie
  • Bewust worden en gebruik maken van overdracht en tegenoverdracht
  • Gebruik maken van opstellingen in een coachsessie
  • Bewust worden en beïnvloeden van oude, diepgewortelde patronen die invloed hebben op het AD(H)D gedrag

Certificaat ADHD-coach

Tijdens het laatste blok (integratie blok) krijg je de mogelijkheid je te laten certificeren als AD(H)D-coach. Je ontvangt het certificaat AD(H)D-coach als je de schriftelijke eindopdracht en de praktijkopdracht in het laatste blok met goed gevolg hebt volbracht en je actief hebt deelgenomen aan de totale opleiding. Het is ook mogelijk de opleiding af te sluiten met een bewijs van deelname. Gecertificeerde coaches kunnen met hun praktijk op de website van ADHD-Nederland vermeld worden. 

Bas, deelnemer ADHD-coach 2016 lk wilde meer tools hebben om een goede ADHD-coach te worden. lk ben daarbij ook meer over mezelf te weten ben gekomen, het gebruik van NLP technieken heb beoefend en in contact ben gekomen met systemisch werk, wat ik heel mooi vond. Hoe ik de opleiding heb ervaren is: Sprankelend, vernieuwend, verbindend, interessant en ultdagend… verder lezen

Resultaat

Je hebt ontdekt, ervaren en geleerd over:

  • te doorgronden wat de vraag achter de vraag is, en verder te kijken naar de praktische ADHD-problematiek
  • te zien hoe iemand zichzelf de mogelijkheid tot groei en verandering ontneemt
  • ruimte voor groei en verandering te creëren
  • de werking van het autonome zenuwstelsel en hoe je deze kunt lezen bij je coachee
  • hoe je jezelf en alles wat je voelt kunt inzetten als diagnose-instrument
  • hoe je oplossingsgerichte interventies altijd en overal kunt toepassen
  • hoe je een innerlijke houding hebt van vertrouwen, mogelijkheden en aanwezigheid
  • hoe je uit de vele interventies die er zijn kunt kiezen welke je gaat inzetten
  • hoe je overdracht en tegenoverdracht positief kunt inzetten
  • hoe je helend contact kan maken
  • hoe je zelfs bij een ‘koffieautomaat gesprek’ iets kan zeggen of doen waardoor er verandering ontstaat
  • je eigen ideale doelgroep kennen, waar richt jij je op als coach en wat past bij jou
  • ook veel over jezelf, als het gaat om je eigen emoties, wijze van contact maken, overtuigingen, enz.

Samenvattend ga je leren over hoe je jezelf inzet als coach, hoe jij je oefenclient en zijn ADHD/ADD-problematiek leest en de werkelijke vraag tackelt naar oplossingen en mogelijkheden, en krijg je een berg aan tools en interventies om snel tot de kern en verandering te komen.

 

Omdat in groepen werken super effectief is

Dagworkshop ADHD: Hoe haal je het uít je hoofd?

Hoe maak je je hoofd leeg? Hoe zorg je dat je leven net zo leuk wordt als jij het wilt hebben? Hoe werkt het eigenlijk, dat brein van jou? En wist je al dat je zélf heel veel invloed kunt uitoefenen op hoe jij “doet wat je doet”? Wat kan coaching voor jou betekenen?

 

Effectief met ADHD

Voor mensen met ADHD of ADD die zich aangetrokken voelen tot onze aanpak en visie en een echte grote stap in hun ontwikkeling willen maken. Wil je aan de slag met je eigen communicatie, je hoofd opruimen en je zelfvertrouwen en mogelijkheden vergroten? Is het tijd te stoppen met je aan te passen en te starten met ontdekken wat er wél voor je werkt?

Opleiding ADHD-coach

Heb je in je werk veel te maken met mensen met ADHD of ADD, bijvoorbeeld in het onderwijs, de zorg of re-integratie? Of denk je erover om coach te worden? Deze opleiding biedt je de training en tools om mensen met ADHD / ADD anders te leren begeleiden. Gericht op mogelijkheden en unieke vaardigheden.

 

Masterclass Coaching

De Masterclass Coaching is een soort coachwerkplaats: bovenstaande zaken komen aan bod. Ook zullen we stilstaan bij de vraag welke oefeningen er allemaal bestaan rondom bepaalde thema’s. Kortom: een inspirerende bijeenkomst om te spelen, leren en ontwikkelen.

 

 

Ontdekken wat bij jou past

Neem je liever even echt de tijd en aandacht om voor jou het juiste ontwikkelpad te ontdekken, dan helpen we graag mee: neem contact op voor een oriënterend adviesgesprek over Effectief met ADHD of de opleiding ADHD-coach.

 

 

Inloopdagen

ADHD-Nederland biedt in de komende 3 maanden bij vrijwel alle vestigingen de mogelijkheid tot een gratis adviesgesprek.
Dit kan nuttig zijn als je zelf ADHD of ADD hebt, maar ook wanneer je als werkgever iemand met ADHD of ADD in dienst hebt.

 

 

Babs Geurts

Tijdens haar studie psychologie kwam Babs erachter dat 2,5% van de bevolking een universitaire opleiding doet en toen dacht ze: “Wat doe ik dan hìer en niet dáár, daar tussen die 97,5% mensen?” Ze was niet zo geïnteresseerd in stoornissen en statistieken. En wel in de uniekheid van mensen. Met een nieuwsgierige en open houding heeft ze na haar studie veel verschillende mensen gezien en leren kennen. Er is voor Babs eigenlijk maar 1 conclusie; ‘Geen een individu past in een hokje, jezelf zijn en jouw plek innemen is wat ieders leven mooier maakt.’ Als coach hecht ze veel waarde aan zelfsturing, eigenheid en optimisme. Het gaat haar niet om een label, wel om de persoon. “Steeds als bij het coachen iemand de voldoening ervaart vanuit zijn of haar eigen kern te handelen, ervaar ik dat als een kadootje.”