fbpx

Dé aanpak bij ADHD en ADD gericht op mogelijkheden

ADHD of ADD en onderwijs

“Ja maar ik kan toch al die kinderen niet op een andere manier gaan aanpakken?”

Dat horen we heel vaak van leerkrachten. Immers ze hebben al zoveel op hun bordje. Onder meer met allemaal zaken die helemaal niet te maken hebben met het hart van onderwijs en met het hart van jou als leerkracht. Waarom had je ook alweer voor dit vak gekozen?

Maar even terug: kinderen met ADHD/ADD zijn vaak niet meer of minder bijzonder dan andere kinderen. Hooguit reageren ze sneller op incongruentie, oneerlijkheid, onduidelijkheid of emotionele spanningen. Je zou kunnen zeggen: ze hebben vaak gewoon een beter afgestelde antenne voor alles wat aanleiding kan geven tot onrust. Wat we dan vaak doen is alles wat aanleiding geeft tot onrust proberen in te dammen met Structuur, Rust, Regelmaat. Regels, hokjes en vakjes en een stille ruimte.

Dat zijn helaas vaak pleisters op wonden die niet helen. Het kind gaat in het beste geval ogenschijnlijk zich beter gedragen maar de vraag is of het zich ook daadwerkelijk beter gaat voelen.

Vraag een willekeurig iemand over ADHD en men denkt aan drukke kinderen, stuiterballen. Vraag naar de oplossing en vaak is de reactie: structuur, prikkelarme omgeving, niet te druk doen. Met veel van de gebruikte methodes lijkt het haast alsof we een kind met ADHD willen temmen. En een getemd kind is een makkelijk kind. Maar niet per se een gelukkig kind. Hoe kun je gaan voor een en-en-model? Iemand die lekker in zijn vel zit, en voor zijn/haar omgeving op een prettige manier functioneert.

Weten hoe je dat kunt doen op een manier die je minder in plaats van meer energie kost? Veel van onze medewerkers zijn werkzaam (geweest) in het onderwijs en kunnen je met behulp van coaching adviseren. Ook geven we trainingen op scholen. Neem contact op voor meer informatie.