ADHD en studeren: Als het zo simpel was….

Juni 2016
Studeren en ADHD

Ben jij ook moe van alle tips die mensen je gegeven hebben rondom ADHD en studeren? Als het zo simpel was…….dan zou je natuurlijk je wekker eerder gezet hebben en op tijd zijn geweest. Dan was je vroeg genoeg begonnen met studeren en had je het boek ook daadwerkelijk voor het tentamen uitgelezen in plaats van alleen maar uitgepakt. Dan was je nu vast al lang afgestudeerd en rete-succesvol in de baan van je dromen. Maar zo simpel is het dus niet. Want je bent slim en toch lukt het niet. Onze ‘tips’ over ADHD / ADD en studeren zijn van een ander kaliber, hopelijk helpen deze wel (een beetje).

Tip 1: Maak voornemens tot studeren tot een succes
Voornemens zijn plannen die nog niet uitgevoerd zijn. Voornemens maak je met het analytische deel van je brein, het brein dat niet zo heel veel heeft met motivatie, zin, enthousiasme en dat soort emoties. Alleen op voornemens kom je er dus niet, want dan blijft het een droog abstract iets. Je zult je voornemens moeten verbinden met zin, motivatie, enthousiasme of op zijn minst een gevoel van daadkracht! En, ADHD of niet, neem maar van mij aan dat je voldoende motivatie en enthousiasme hebt, alleen misschien moet je er even voor (op een andere plek) zoeken.

Tip 2: Enthousiasme voor je studie is wel handig
Als je met enorme tegenzin aan de slag gaat elke keer weer, is het misschien goed eens kritisch te kijken waar je mee bezig bent. Je kunt het wel elke keer op je ADHD gooien (ik maak nu eenmaal niets af en ben snel afgeleid) of keihard willen studeren omdat dat voor je ouders zo fijn is maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr…… dat werkt nooit op de lange termijn.
Misschien is niet alles aan je studie superleuk, maar realiseer je je even welk hoger doel er ook al weer achter zat. En dat hogere doel moet wel aantrekkelijk genoeg zijn om voor in beweging te komen.

Tip 3: Denk vanuit WWW (de Wat Werkt Wel-regel)
Ook bij studeren zoomen we graag in op de mislukkingen. Bijvoorbeeld je moest vier hoofdstukken leren van jezelf en hebt er drie gedaan. Dus is je plan mislukt! Misschien ken je ook wel dat je je voorneemt een dag niet te snoepen en dat je om vijf uur twee koekjes neemt en dan is de hele dag ineens mislukt. Wij werken met de Wat Werkt Wel-regel: wat heb je wél goed gedaan? En hoe komt het dat dat toen wel lukte? Wat kun je van Wat Werkt Wel tot je Persoonlijke Succesformule maken?

Tip 4: Trek je niets aan van hoe het hoort
Leer jij lekker op je kop voor de tv met het geluid keihard aan terwijl je chips eet? Vinden anderen dat gek? Tja…Wat Werkt Wel? Hou je zelf trouwens niet voor de gek, het werkt alleen als het ook gewenste resultaten oplevert. Maar als het werkt… hang jij lekker op je kop voor de tv! Dan kan de omgeving dat wel weer op ADHD gooien en zeggen dat je raar doet, maar jij gaat inmiddels voor de Wat Werkt Wel-regel toch?
Dus als je de ideeën van het hoe het hoort loslaat, hoe en waar zou jij dan studeren? Thuis of bij een strandtent? In lange stukken of in blokjes van 5 minuten? Met Ben & Jerry’s ijs erbij of juist blokjes komkommer?

Tip 5: Leren gaat ook over stemming
Het deel van ons brein dat samenhangt met motivatie, is een deel dat pas in actie komt als je enigszins in je hum bent. Vanuit stress, frustratie en onbehagen is het lastig leren. Dus gun jezelf genoeg comfort, wees aardig voor jezelf en geef jezelf niet continu op je lazer. Dat wordt ook weer makkelijker als je werkt vanuit de Wat Werkt Wel-regel. Immers veel mensen met ADHD hebben vaak ingezoomd op mislukkingen, is het niet zelf dan hun omgeving wel.
Zorg dat andere mensen de Wat Werkt Wel-regel ook begrijpen. Misschien is het voor je omgeving niet makkelijk te begrijpen maar: met opfokken, pushen en straffen komt op lange termijn niemand ergens.

Vond je dit inspirerend om te lezen? Was je verrast door de andersoortige tips dan die meestal gegeven worden (je weet wel, die over “arceer wat belangrijk is en zet je mobiele telefoon uit voor je gaat studeren.”). Je bent altijd welkom voor nog een extra zetje in de rug. Bel voor een gratis en vrijblijvende afspraak met een expert op dit gebied!